1. "Mesh: Primitives - Modeling, Meshes, Tabulated Surface" (PATH CRUVE)
2. "Mesh: Primitives - Modeling, Meshes, Ruled Surface" (RULED MESH)
3. "Mesh: Primitives - Modeling, Meshes, Edge Surface" (EDGE MESH)
4. "Mesh: Primitives - Modeling, Meshes, Revolved Surface" (REVOLVED MESH)
"Revolved mesh" er kanskje den mest anvendelige kommandoen i denne rekken. Her valgte jeg "Object To Revolve" (rød) og så "Axis" (grønn). Jeg valgte startvinkel (0) og "Included Angle" (360 grader for en hel runde.)
Slik ble det :
Vasen over virket ganske kantete. Da jeg brukte "Revolved Mesh", traff jeg en informasjon om "Surftab1" og "Surftab2" i kommandolinjen. Surftab'bene var systemvariabler og styrer antall faces (flatedeler).
"Surftab1" : rundt det dreide objektet
"Surftab2" : langs objektet.
De fantes også i "Tools/ Options/ 3D Modelling/ 3D Objects" som heter "U- og V Isolines".
PS : "Surftab"- ene må settes før en lager Surface. De gjelder både Mesh og Surfaces. Kommandoene må skrives inn i kommandolinjen: Surftab1 (uten mellomrom!)
Her ble vasen etter at jeg hadde satte både "Surftab1" og "Surftab2" på 15 (før var de på 6) i kommandolinjen.
Det endelige resultatet blir mye mykere :
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar