fredag 14. oktober 2011

CADm4 : 3D Grunnleggende - "Surface" - Mesh Modelling : Sofa (Del 1)

Dagen i dag forsatte jeg også med å lage en sofa.
Jeg synes dette er en spennende oppgave.

Først laget jeg en box med Mesh Modelling. Her brukte jeg "Mesh Box" under "Mesh: Primitives" i 3D modelling Workspace, og satte "Visual Style : Wireframe" i "Modell Space".


"Mesh: Primitives - Options" (skråpilen på "Primitives" panelet) kunne jeg velge hvor mange "Faces" en "Primitiv" skulle få ved å instille "Tesselation Divisions" i hver retning.


For å lage sofaen over hadde jeg begynt med en boks på 5-3-2. Slik som vises nedenfor :


Etterpå brukte jeg "Mesh" - "Selection: Face"  på kommando ribbon som vises på bildet nedenfor. Så valgte jeg en av "Face-ne" i midten, klikket den for å lage et sete og presset den ned.


Ved å bruke "Visual Style : Wireframe" i "Modell Space" og "Mesh" - "Selection: Edge" markerte/klikket jeg noen "kanter" av konstruksjonen som vises på bilde nedenfor og dro dem enda litt lengre mot ytterpunktet av sofaen for å lage et nytt sete og en armstø til sofaen.


Slik ble det :


Så gjorde jeg det samme på den andre siden. Likeså gjorde jeg når jeg laget ryggstøen (ved å dra "noen kanter"). 
Her er resultatet :



Etterpå valgte jeg "Visual Style : Wireframe" i "Modell Space" og brukte "Mesh" - "Mesh: Smooth More"


Resultatet ble veldig rått og stivt. Smoothing er ikke alltid helt vellykket. 
Under "Geometry" på "Properties"  har "Smoothness" 5 nivåer ("Levels"), og det hjelper til å forbedre resultatet. Her brukte jeg "Level 4", det største nivået som fantes slik at resultatet ble enda mykere/bløtere.


Slik ble det endelige resultatet :




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar