Jeg synes dette er en spennende oppgave.
Først laget jeg en box med Mesh Modelling. Her brukte jeg "Mesh Box" under "Mesh: Primitives" i 3D modelling Workspace, og satte "Visual Style : Wireframe" i "Modell Space".
På "Mesh: Primitives - Options" (skråpilen på "Primitives" panelet) kunne jeg velge hvor mange "Faces" en "Primitiv" skulle få ved å instille "Tesselation Divisions" i hver retning.
For å lage sofaen over hadde jeg begynt med en boks på 5-3-2. Slik som vises nedenfor :
Etterpå brukte jeg "Mesh" - "Selection: Face" på kommando ribbon som vises på bildet nedenfor. Så valgte jeg en av "Face-ne" i midten, klikket den for å lage et sete og presset den ned.
Ved å bruke "Visual Style : Wireframe" i "Modell Space" og "Mesh" - "Selection: Edge" markerte/klikket jeg noen "kanter" av konstruksjonen som vises på bilde nedenfor og dro dem enda litt lengre mot ytterpunktet av sofaen for å lage et nytt sete og en armstø til sofaen.
Slik ble det :
Så gjorde jeg det samme på den andre siden. Likeså gjorde jeg når jeg laget ryggstøen (ved å dra "noen kanter").
Her er resultatet :
Etterpå valgte jeg "Visual Style : Wireframe" i "Modell Space" og brukte "Mesh" - "Mesh: Smooth More"
Resultatet ble veldig rått og stivt. Smoothing er ikke alltid helt vellykket.
Under "Geometry" på "Properties" har "Smoothness" 5 nivåer ("Levels"), og det hjelper til å forbedre resultatet. Her brukte jeg "Level 4", det største nivået som fantes slik at resultatet ble enda mykere/bløtere.
Slik ble det endelige resultatet :
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar