mandag 10. oktober 2011

CADm4 : 3D Grunnleggende - "Første (3D-) skritt " - Min første Solid


I dag har jeg begynt å tegne et objekt i 3D. Objektet som ble valgt var en brakett.

Her er prosedyren av tegningen :
Jeg valgte en "Isometric View" fra "View"-listen øverst til venstre i modelleringsområdet for å se objektet i 3D. Så skrev jeg inn SOLIDHIST på Kommandolinje og satte den til 1.
 

Etterpå laget jeg en plate 100 lang x 50 bred x 10 høy ved å bruke "Box" fra Kommando Ribbon, og så satt jeg instillingene i "DYN" til Enable Dimension Input where possible. Jeg slo av "DUCS" nederst og brukte "Snap" og "Osnap" til å lage en "Cylinder" med senterpunkt på 30,30,0 og 5 mm radius med en høyde større enn høyden på Box'en.



Deretter brukte jeg "Subtract" på Kommando Ribbon for å trekke sylinderen fra boksen slik at jeg fikk en plate med hull i. (Valgte "Subtract" - klikket på boksen - trykte "Enter" - valgte sylinderen - trykte "Enter"). Dette er den "gamle" måten å jobbe 3D på.

Så begynte jeg å tegne en sirkel. Jeg satte "DUCS" på igjen for å finne riktig boxside hvor jeg skulle tegne sirkelen på, startet "Circle"-kommandoen, og med "Osnap" og/eller "Otrack" på pekte jeg på sentrum av hullet og dro den (uten å klikke) 40 mm til høyre.


Jeg skrev "Presspull" på Kommandolinjen, klikket inn i sirkelen og dro sirkelflaten nedover. Deretter klikket jeg en gang til under boksen for å lage et nytt hull i platen. Hvis jeg dro sirkelflaten oppover, ville jeg lagt en sylinder til boksen. En annen måte å lage nytt hull på er å holde CTRL + Shift + E knapp mens jeg klikker inn i sirkelen.


Her er resultatet :


Jeg tegnet en rektangel med utgangspunkt i 0,0. Jeg måtte passe på at markøren endret retningen før jeg klikket på startpunkt; den skulle legge seg på frontsiden. På "Coordinates" panelet på Kommando Ribbon fant jeg "Face UCS" som la koordinatsystemet på en flate du valgte.


Deretter klikket jeg på flaten som er vist på bildet nedenfor.


Jeg slo av "DUCS" for å unngå at sirkelen havnet på topflaten. Så begynte jeg å tegne et rektangel og en ny sirkel med 20 mm diameter i midten av rektangelet.


Jeg laget et solid rektangel. Jeg holdt "CTRL + Shift + E" og klikket inn i rektangelet der jeg ikke traff overflaten til "Box"-en. Jeg dro tykkelsen til -10 mm mot Z-aksen.


En Box med hull i ble automatisk lagd, men den nye "Box"-en hang ikke sammen med den forrige. Det var to uavhengige objekter. Grunnen til det er at jeg har tegnet konturen i "løse lufta". Hvis jeg hadde tegnet "Box"-en direkte på overflaten, hang de automatisk sammen.


Så markerte jeg den nye "Box"-en og valgte "Properties" for å endre fargen på "Box"-en.


Etterpå "hektet" jeg de to "Box"-ene sammen til ett objekt (en brakett) ved brukt av "Union" på Kommando Ribbon. Etterpå valgte/markerte jeg begge "Box"-ene og trykket "Enter".

Her er det endelige resultatet :

Bakfra

Forfra
Her er resultatet av en annen fordypningsoppgave, laging av en annen brakettform, med det samme prinsippet som har blitt forklart ovenfor.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar