fredag 14. oktober 2011

CADm4 : 3D Grunnleggende - "Surface" - Mesh Modelling : Sofa (Del 2)

Her fortsatte jeg med å tegne en finere sofa ved å legge en pute på setet og ved å sette opp en pute på ryggstøen. Her satte jeg "Smoothness" tilbake til 0 før jeg la putene på sofaen.

Verdiene til puten på syggstøen  er på 2-2-2 på "Tesselation Divisions" "Mesh: Primitives - Options" og til puten på setet er på 5-5-5.
 


Så prøvde jeg å bruke "Mesh" - "Mesh: Smooth Object" igjen. 
På Properties sto det verdiene på hvert enkelt nivå under "Number of vertices" og "Number of faces" "Mesh". Jo høyere Nivå (Level) jo mer flater og punkter. Det hadde selvfølgelig konsekvenser for grafikkortet. Jo flere jo tregere ble det.


Her konverterte jeg sofaen til en solid ved å bruke "Mesh : Convert Mesh - Convert to Solid" på kommando ribbon. (Denne kommandoen overfører "Mesh" til "Solid"). Så prøvde jeg de ulike konverteringsinnstillingene, og slik ble resultatene :

1. "Smooth, optimized" ("Creates a smooth model that merges face.")


2. "Smooth, not optimized" ("Creates a smooth model with the same number of faces as the original mesh object.")


3. "Faceted, optimized" ("Creates an angular model that merges planar faces.")


4. "Faceted, not optimized" ("Creates an angular model with the same number of faces as the original mesh object.")


Her er de samlede resulatetene :




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar