1. Dette er innstillingene for kantutjevning (AntiAliasing) Når du rendrer et bilde, legg merke til de "pixlete kantene" som du får på konturer osv.
Dette er Aliasing. Sampling løser dette problemet. Min Samples bestemmer minimum av Samples som skal tas pr Pixel, Max Samples bestemmer da maksimum Samples pr Pixel.
Høyere Sampling betyr finere konturer. For renderbilder som skal ha produksjonskvalitet er 4 for Min Samples nok og 16 for Max Samples nok.
Filter Type bestemmer hvilken metode som skal brukes for å utføre AntiAliasingen. Gauss ser ut til å gi best resultat i de fleste situasjoner. Det kan hende du må eksperimentere litt med det.
Filter Width/Height avgjør hvor mange Samples som skal kombineres for å danne èn Pixel, 4 er nok for produksjonskvalitet. Resten av innstillingene trenger du ikke å røre.
2. Ray Tracing er en metode for å beregne lys, skygger og refleksjoner. Innstillingene her bestemmer hvor mange reflections og refractions som kan vises før lyspartiklene som lagde dem skal stoppe.
Maks 9 på alle innstillingene her for produksjonskvalitet.
3. Global Illumination (GI) er en teknikk som beregner alt fra direktelys. inndirektelys til Reflections og Refractions.
GI vil generelt gjøre scenen mer realistisk pga av måten den beregner lys på. Photons/Sample avgjør hvor mange lyspartikler som skal brukes når GI blir beregnet.
1000 er som regel nok for produksjonskvalitet. Radius trenger du ikke å røre. Max innstillingene er de samme som for Ray Tracing, max 9 for produksjonskvalitet på disse. GI må være på for at Sky Background and Illumination skal fungere.
4. Final Gather (FG)er en metode for å forbedre GI kalkuleringen. FG øker antall lyspartikler for kalkuleringen av GI. Det holder med 500-1000 Rays for bruk av FG.
FG vil øke renderingstiden en del så bruk
den kun hvis det er nødvendig. (F,eks hvis du får mørke hjørner
og/eller hvite flekker i renderbildet ditt med kun GI aktivert. )
Hvis du skal bruke FG, aldri bruk over 1000 under Rays. Resten av innstillingene trenger du ikke å røre.
Scene og Kameravinkel
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar